Mnohé firmy zápasia s nedostatkom správnych ľudí na správnych miestach. Preto niet divu, že štvrtý ročník LTA sme odštartovali diskusiou s Ivanou Císarovou - skúsenou odborníčkou, ktorá ako head hunter v personálnej agentúre zháňa vhodných ľudí pre svojich klientov. V príjemnom prostredí nadácie Polis sa Ivana podelila o množstvo užitočných rád a tipov týkajúcich sa výberu ľudí do firmy.
Aké bolo diskusné stretnutie s Ivanou Císarovou?
Čo sme sa dozvedeli?
Možno kľúčovým východiskom pre majiteľov firiem je uvedomiť si, že v súčasnosti je potrebné stať sa flexibilným zamestnávateľom. Kritériá výberu uchádzača stanoviť "rozumne" (nie zbytočne prehnane) a sústrediť sa skôr na ochotu a schopnosť vzdelávania sa. Samozrejme je oveľa jednoduchšie sústrediť sa na udržanie a rozvoj existujúcich ľudí.
Kedy je človek v práci spokojný?
Ľudia najčastejšie uvažujú o zmene práce, ak sú narušené jedno alebo viaceré z uvedených kvalitatívnych oblastí pracovného života. Bohužiaľ každý z nás má iné priority. A podľa svojich priorít a skúsenosti z minulosti si človek potom vyberá aj nového zamestnávateľa.
Jedná sa o oblasti:
- Podiel činností, ktorá ho baví voči tým, ktoré ho nebavia
- Prístup nadriadeného a často aj jeho nadriadeného (o úroveň vyššie)
- Kvalita kolektívu a celková firemná kultúra
- Zamestnanecké benefity (ktoré sú pre neho dôležité)
- Celkový work life balance
Skúste sa zamyslieť na koľko percent máte splnené jednotlivé oblasti. A ako to asi vnímajú vaši ľudia?
Ako nepísať náborový inzerát?
Množstvo textu odrádza. Veľa rôznych benefitov vyzerá, že zúfalo potrebujete toho človeka. Treba si uvedomiť, že pre každého človeka je zaujímavé niečo iné a že môže mať rôzne obavy z minulých zamestnaní. Skúsme sa vžiť do takého človeka:
- Flexibilná pracovná doba sa dá vysvetliť aj ako to, že budem robiť od svitu do mrku.
- Príjemné rodinné prostredie môže znamenať, že nie sú jasné ciele, procesy a majiteľ zamestnáva celú svoju rodinu.
- Možnosť sebarealizácie môže evokovať nutnosť okamžitého naskočenia do závažných problémov bez dostatočnej adaptácie a zaučenia.
- Home Office, že máte stiesnené priestory alebo preplnený open space.
Úlohou inzerátu je dostať človeka na pohovor, tak by sme sa mali sústrediť na to, aby v ňom nebolo nič, čo by človeka mohlo odradiť. Menej je viac.
Na čo si dávať pozor pri pohovore?
Prvý osobný kontakt s uchádzačom je kľúčový. Preto je dôležité to robiť skutočne ľudsky. Náborový pracovník je vlastne obchodník, ktorý predáva firmu.
Je dôležité mať vopred jasne sformulované kľúčové kritériá kvality uchádzača a vedieť ich dobre preveriť. V rozhovore stále sledovať postoje uchádzača a dávať si pozor na tie, ktoré sú v rozpore s firemnou kultúrou. "Nezaľúbiť" sa do uchádzača iba preto, že je jediný, ktorý aspoň trochu vyhovuje nárokom na pozíciu. Kým si nie sme istý, že pozícia uchádzačovi sedí a vieme, čo je pre neho dôležité - nemal by dostať ponuku.
Zaujímavý bonus dobrého rozhovoru - keď sa naladíme na rovnakú vlnovú dĺžku, vieme si dokonca od neho vyžiadať tipy na ďalších vhodných uchádzačov.
Záverečné zhrnutie
V situácii keď potrebujete do firmy nového človeka, je kľúčové si povedať aký má byť. A tiež zamyslieť sa aký je pre firmu dôležitý a či ho dokážeme nájsť sami.
Držíme vám palce pri získavaní tých najvhodnejších ľudí pre váš biznis.