Záverečné stretnutie druhého ročníka Let´s talk about bolo prípravou na prázdninovo – dovolenkové obdobie. Nie v zmysle „prázdninového prázdna“, ale v zmysle „tvorivého premýšľania“. Pozvali sme Juraja a Filipa (zakladateľov vydavateľstva ABSYNT) - ľudí, ktorí prinášajú faktografickú literatúru pre náročného čitateľa. Cieľ bol jednoznačný. Porozprávať sa a otvoriť silno rezonujúcu tému: „ako efektívne a hlavne presne smerovať aktivity k propagovaniu značky na trhu“. A prečo práve Juraja a Filipa? Pretože ABSYNTová literatúra má za necelé 3 roky od svojho vzniku pevné a aj neprehliadnuteľné miesto vo väčšine kníhkupectiev naprieč Slovenskom a Čechami.
Ako sa buduje značka?
Aké to bolo?
Presné a trefné – tak ako ich literatúra. Bez omáčky a zbytočného prifarbovania. Pravdivé a zachádzajúce pod kožu. Vypovedali príbeh, ako sa zrodilo ich rozhodnutie zanechať istoty korporátneho sveta a vydať sa za myšlienkou priniesť to, čo na trhu chýbalo a zároveň z toho mať radosť a úžitok. Ich životný príbeh, ako aj business príbeh ABSYNTu, ale nepodali ako „šťastný a náhodný americký sen“. Za ich úspechom a rastom bola presne postavená činnosť a riadené kroky + kopec potu. Úvodná myšlienka – priniesť na literárny trh to, čo v ČR a SR pred troma rokmi skoro vôbec nebolo (literatúra faktu), stála na pevných nohách poznania trhu, koncového spotrebiteľa, predajcov kníhkupectiev a veľkého poznania v oblasti obchodu a marketingu. Nič v ich knihách sa neobjavilo iba tak. Od obalu až po veľkosť knihy – presné kritériá. Všetko smerovali k tomu, aby boli ABSYNTovky neprehliadnuteľné. Súčasne to jedinečné, čo tomu dodali Juraj a Filip, to bola krása ich skromnosti a jednoduchosti.
Čo som sa dozvedel?
Okrem poznania toho, že vydávanie kníh je naozaj drina ako každá iná práca a zároveň samostatný svet, ktorého pravidlá sa treba presne naučiť. Na knihu a vydavateľstvo sa treba pozerať tiež ako na produkt. Vydať knihu dnes nie je náročné. To najťažšie je predať ju a ešte ťažšie predať ju tak, aby ten, kto si ju kúpi chcel kúpiť aj ďalšiu. Príbeh ako z veľkej knihy toho o čo sa snaží každý z nás len v inom produktovom šate.
Diskusia o produkte bola stále popretkávaná hlavnou a centrálnou myšlienkou celého diskusného večera – BRAND. Z množstva zaujímavých myšlienok aspoň tieto:
- · Ak budujem silný produkt, ktorý spotrebiteľ pozná, viem stavať na produkt marketingu. Ak prinášam to, čoho presný názov si spotrebiteľ nepamätá, tak potom musím nutne stavať na poznateľnosti značky.
- o ABSYNT prináša autorov, ktorí sú málo známi, preto musí budovať BRAND
- o čitateľ kupuje ABSYNT knihu a autora rieši na druhom mieste
Čo mi to dalo?
„Buď sa odlíšiš alebo zomrieš“ – slogan na ktorom sa zhodli Juraj aj Filip. Bez odlíšenia sa značky a produktu by dnes o ABSYNTe nevedel nik a o autoroch, ktorých prinášajú by sa u nás vôbec nerozprávalo. Drsné vyjadrenie, no pravdivé. Zasiahlo veľmi presne tam, kde je potrebné si uvedomiť, ako sa pozerám na značku a produkt, ktorý reprezentujem. Ako sa pozerám na inovácie produktu. Ako sa pozerám na profilovanie a smerovanie značky.
Čo na záver – 3 skvelé myšlienky:
„Najviac nás teší, keď vydáme knihu, ktorá vie zmeniť pokrivený názor na tému a prinesie pravdivý pohľad.“ (Filip)
„Brand ABSYNT nám pomáha získavať aj nových ľudí, ktorí s nami spolupracujú“ (Juraj)
„3 roky v živote vydavateľstva, to je iba vstup do zápasu“ (Juraj) + (Filip, ktorý súhlasne prikývol)
Čo keď som tam nebol?
Vadí i nevadí. Vadí, lebo som premeškal naozaj skvelú a pútavú diskusiu a aj fantastické koláčiky od našej Peťky Illeovej. Nevadí, pretože výber toho najlepšieho zo stretnutia s Jurajom a Filipom si práve čítam J a ďalšie zaujímavé myšlienky sa dozviem v treťom ročníku LTA, ktorý spustíme už v októbri.