Čo som sa dozvedel?
Peter bol verný svojej povesti, že nechodí okolo horúcej kaše. Pomenovával veci priamo a zdieľal s nami podstatné predpoklady dobrej a zdravej firemnej kultúry:
- spoločnosť vie kam smeruje a je to zrozumiteľné pre každého, kto vo firme pracuje,
- vníma človeka ako kapitál a nie ako spotrebný materiál,
- nenecháva ľudí vyhorieť,
- dlhoroční zamestnanci robia vývoj, učia nových – neodchádzajú z dôvodu, že sa nemajú kam posunúť,
- má pravidelnú komunikáciu medzi vedením a zamestnancami,
- každý zamestnanec je súčasťou tímu a preto sa mu dôveruje,
- odmeňovaciemu systému ľudia rozumejú a je zapamätateľný,
- možnosť rozvoja je vnímaná ako väčší benefit než je finančná odmena.
Veľmi jasne zdôraznil, že je chybou keď sa namiesto firemnej kultúry rieši iba HR marketing alebo keď HR marketing prezentuje to, čo nie je „pravou firemnou kultúrou“, pretože:
- pekný billboard vie zaujať, no ľudia kvôli nemu do firmy neprídu a ani neostanú,
- motivačný citát a prerobená zasadačka vie pomôcť. Je to príjemný benefit. Je to ale nadstavba a tá musí stavať na zdravej klíme. Inak môže byť zasadačka aj zo zlata a nemá to žiadny efekt.
- spraviť oddychovú miestnosť, no neumožniť a nedať ľuďom čas a priestor v nej tráviť čas sú vyhodené peniaze.
Malé, no veľmi konkrétne zlepšenia, nepotrebujú dlhý čas na svoju realizáciu. Vedia rýchlo priniesť úsmev a radosť. To, čo sa potvrdilo naprieč spoločnosťami, kde skúmal a odlaďoval firemnú kultúru boli tieto nástroje:
- homeoffice,
- priestor pracovať na vlastných nápadoch a mať možnosť ich slobodne prezentovať,
- informovanosť o tom, čo robia jednotlivé oddelenia – poznanie práce kolegu,
- popis pracovnej pozície, ktorý je zrozumiteľný a jasný.
Čo mi to dalo?
Dôležité a pevné body, kde a ako začať so zlepšovaním firemnej kultúry:
kde?
- pýtať sa priamo ľudí a nebáť sa pýtať naprieč firmou. Nepýtať sa iba vedúceho výroby. Pýtať sa aj výrobných pracovníkov.
- v kancelárii riaditeľa, kuchynke, zasadačke, office – všade tam, kde sú ľudia, pretože oni sú nositeľmi firemnej kultúry.
ako?
- hľadať a vnímať ako sme na tom s dôverou, odbornosťou, skúsenosťami a vzťahmi vo firme,
- spoluprácou, zdieľaním poznatkov, neformálnymi stretnutiami,
- vnímaním nových nápadov,
- starostlivosťou o zdravie zamestnancov.
Čo na záver?
„Pozerajme sa na každodenné pracovné činnosti ako na drobné súčasti veľkého ozubeného kolesa, ktoré vytvárajú krásne dielo. Komunikujme o zmysel toho čo robíme. O zmysle toho, čo vyrábame (produkt) a poskytujeme (služba). Pretože ak má človek PREČO, tak vie nachádzať riešenia a odpovede.“
Čo keď som tam nebol?
Viem sa o projekte Firemnej kultúry dozvedieť na www.cocuma.cz. Od 1.12.2018 už aj na www.cocuma.sk alebo kontaktujem Petra či Michala (lta@lta.sk) ktorí majú všetky potrebné podklady aj informácie.
Druhá možnosť je prísť 05.12.2018 na stretnutie s Pavlom Chovanom, kde nadviažeme na tému firemnej kultúry. Budeme ju skúmať v oblasti zdravia zamestnancov a firemného prostredia, ktoré zdravie podporuje, chráni, zveľaďuje.
21.11.2018
Rastislav Sojak
Key account manažér
Zaujal vás náš článok?
Povedzte o ňom vašim známym