Počas viacerých stretnutí uplynulých Let´s talk about, sme sa zaoberali témou náboru zamestnancov, písania recruitingových inzerátov, výberu tých najvhodnejších kolegov do tímu, prezentácie firemnej kultúry v rámci HR marketingu. Čím viac a hlbšie sme prenikali do tejto problematiky, stále viac vyvstávala požiadavka, aby sme sa pozreli aj na oblasť, ktorá ide ruka v ruke s touto agendou.
Prečo práve onboarding?
Pretože jednou z najnáročnejších a zároveň aj najdrahších častí celej HR agendy, tak v malých spoločnostiach ako aj vo veľkých korporátoch, je stratiť nového zamestnanca v úvodných 3 mesiacoch. Celá námaha výberu, úvodného zaškoľovania a snahy začlenenia ide „von oknom“. Pokiaľ zlyháva onbording, je udržanie nového človeka vecou lotérie. Aby sme sa dozvedeli to, ako sa to dá zmeniť, pozvali Jirku z Decathlonu.
Prečo dostal pozvánku práve Decathlon?
Značka, ktorú mnohí vnímajú ako „číňak“ pre športovcov, v lepšom prípade „športovú IKEU“ sme vybrali zámerne z troch dôvodov:
- Poznáme Jirku ????
- Mali sme možnosť viackrát na vlastnej koži vidieť a pozorovať ako prebieha ich proces adaptácie nového zamestnanca
- Hoci sa jedná o maloobchodnú sieť, ich priemerná fluktuácia je o tretinu nižšia ako u podobných spoločností
Pár NEZNÁMYCH faktov ohľadom Decathlonu a jeho fungovaní:
- Pôsobí v 50 štátoch sveta, zamestnáva okolo 90.000 ľudí, 15% akcií majú zamestnanci, ostatné akcie vlastní zakladateľská rodinná firma
- Vonkajší vzhľad predajní (viac sa ponášajú na výrobnú halu než na obchod) a vnútorné vybavenie sú v kontraste zámerne. Ide o prezentáciu jednej zo základných zložiek ich firemnej kultúry: z vonku síce šedý a niekedy fádny, no z vnútra farebný, pestrý no hlavne spolu s návštevníkmi a zamestnancami stále živý.
- Značka si dáva väčšinu výrobkov vyrábať priamo pre seba naprieč celým svetom. Platí zásada, že čím drahší výrobok, tým je dodávateľ bližšie. 96% výrobkov vyvíja, testuje a dáva do výroby priamo Decathlon. Viac ako 90% obratu tvorí predaj vlastných výrobkov. Základom propagácie produktov je vysvetlenie ich funkčných vlastností, nie prezentácia vrcholových športovcov a marketingu jednotlivých výrobkov
- Zamestnanci majú možnosť podieľať sa na vývoji a testovaní výrobkov. Napríklad tvárová maska na potápanie (vyvinuli ju zamestnanci Decathlonu, ktorí aktívne potápajú) patrí k najpredávanejším produktom na šnorchlovanie. Stratégia bolo robená na predaj 50.000 ks/rok. Dnes sa ich predáva ročne viac ako milión.
- „Posadnutosť“ zľavovaním výrobkov, NIKDY nesmie ísť na úkor bezpečnosti a ekológie.