Ako naštartovať firmu, vytvoriť skvelý tím a udržať tých najlepších

Prvú diskusiu tretieho ročníka sme zahájili s Ivkou Havranovou. Ivka má viac ako 28 ročné skúsenosti s vedením ľudí v oblasti obchodu a služieb. Baví ju hľadať cesty, ako budovať funkčné tímy a baví ju vychovávať nasledovníkov veľkých ideí a vízií. Dnes sa venuje vzdelávaniu manažérov najmä v HORECA segmente a cielene pracuje s mladými ľuďmi.

V Ivkinej kariére sa opakuje jeden scenár - nastúpila do firmy, ktorá sa mala predať. No ona firmu dokázala rozhýbať tak, že si ju majiteľ radšej nechal a ešte do nej začal opäť investovať. Tento scenár sa s ňou Peter snažil počas diskusie prejsť a vytiahnuť kľúčové momenty. Pár z nich prinášame v krátkom ohliadnutí.

Nemôžete opakovať to isté a čakať iné výsledky

Základná otázka, ktorou sme začali: „Ako rozhýbať firmu a ľudí v nej? Hľadať ľudí alebo je možné rozhýbať aj takých, ktorí sú v nej roky?“ Ivkinou hlavnou myšlienkou, ktorá sa jej niekoľkokrát osvedčila, je - prijať zodpovednosť a začať od seba. To je začiatok úspešnej zmeny. Nie je možné snažiť sa o zmeny druhých a nezmeniť seba, či svoj prístup.

Pritom je nesmierne dôležité neustále sa zamýšľať: „Čo môžem urobiť ja, aby firma začala fungovať lepšie?“ Nestrácať čas pozeraním na druhých a ich analyzovaním.

No a ako nakaziť zmenou ľudí okolo seba? „Ak chcete nakaziť, tak sa musíte vyzdravieť od mnohých spoločenských klišé/masiek. Musíte mať vysporiadané aj to, ako zvládate svoju vlastnú moc a pozíciu. Mala som šéfov, ktorí mi moc museli nútene demonštrovať. A to zabíja niečo, čo je veľmi vzácne - kreatívne myšlienky. Ak aj vy zo svojej pozície šéfa zabíjate to najvzácnejšie - kreatívu - odpovede na otázky ako by si to urobil ty, dehonestujete prínos ľudí, nikdy ich ničím nenakazíte.“

A prečo vlastne?

Ako to nerobiť sme si povedali, ale ako to robiť správne? „Ľudia musia pochopiť, čo je zmyslom toho, čo robia. Ak to naozaj pochopia, už ich nemusíte skúšať. Získajú tým veľkú mieru slobody a možnosť realizovať sa podľa seba.“ Je rozdiel medzi tým vedieť, čo majú robiť, a tým prečo to robia a akú hodnotu tým prinášajú ostatným členom tímu, napr. ak údržbár zle vymaľuje izbu v hoteli, recepčná ju nie je schopná dobre predať. On nie je len údržbár.

„Ľudom treba ukázať, že prijímam svoju mieru zodpovednosti. Tým pádom sa stávam strážcom hodnôt. Ak sa pozriete na tím a ten sa viac zaoberá sám sebou ako zákazníkom, tak to nebude fungovať. Musíte jasne povedať, že takéto správanie nebude akceptované a ísť s dotyčným(i) do otvoreného rozhovoru a ísť po hodnotách.“

Ivka nám živo porozprávala o tom, ako: „S kolegami hrali hru, že denné tržby musia byť €N a tým pádom sme na tom hrali/pracovali všetci. Vďaka tomu ľudia pochopili, že tí robia to a hentí robia tamto. Tým pádom sme zabili predsudky - veď henten len dvíha telefóny a nič nerobí.“

"Ľudia chodia do práce lebo hľadajú spokojnosť a šťastie. Ako by mohli byť v práci nešťastní, doma šťastní a celkovo byť šťastní? To sa nedá. Ak chcú byť šťastní, musia byť šťastní aj v práci."

Budujte svoj personálny brand

Väčšina firiem si neuvedomuje, že má aj interného zákazníka - zamestnancov. „Svet sa dostal do stavu, že už nevieme vymyslieť, ako zákazníka zaujať. No často sa zabúda na interného klienta - zamestnanca a na to, čo pre neho robiť.“ Je potrebné si jasne zadefinovať:

  • stratégiu, ako pracovať s personálom,
  • svoj personálny brand, nie len svoju značku.

„Neverte tomu, že nie sú ľudia. Snívajte o tom, koho si trúfnete hľadať - tých najlepších“. Dávajte vedieť o tom, ako sa u vás pracuje, na akých hodnotách staviate a čo je víziou firmy. Jasne, zrozumiteľne a pochopiteľne pre uchádzačov. Rozprávajte ich jazykom. Budujte svoj personálny brand, ktorý pritiahne ľudí naladených na vašej vlne. Nehrajte sa na niekoho, kým nie ste. Lebo budete priťahovať nesprávnych ľudí.

Ako ďalej?

S Ivkou sme chceli diskutovať o tom, ako rozhýbať a nakopnúť firmu. Pritom sme väčšinu času diskutovali o HR a starostlivosti o zamestnancov. Ono nájsť a udržať si dnes skvelých ľudí nie je tak ľahké, ako by sa zdalo. Preto v HR témach budeme pokračovať a budeme radi, ak sa na nich uvidíme.