Aké bolo diskusné stretnutie s Margarétou Fabiánovou?

Po viacerých stretnutiach týkajúcich sa najmä personálnej oblasti a projektového manažmentu sme sa rozhodli záverečné stretnutie tretej série venovať marketingu. Preto sme boli veľmi radi, že naše pozvanie prijala Margaréta Fabiánová alias Grétka. Miluje marketing už 20 rokov a vďaka veľmi úspešnej celosvetovej kampani pre traktory ZETOR získala Grétka ocenenie marketérka roka 2017. Okrem ZETORU počas svojej bohatej kariéry oživovala viaceré tradičné značky ako napr. VINEA, TOKAJ, Karpatské brandy alebo KINEX a vytvárala nové značky ako napr. Sekt Pálfy alebo Slovakia Ring.

Aké to bolo?

Pestré a plné inšpirácie. Prišlo mnoho nových tvárí a nakoniec sa nás stretlo viac ako 70. Grétka rozprávala viaceré príbehy – ako v postsocialistickom vinárskom podniku VITIS prebiehal refresh historickej značky VINEA a následný presun do portfólia skupiny KOFOLA. Ako vznikal svetoznámy a oceňovaný slovenský sekt Pálfy a čím je vlastne jedinečný. Ako sa vyberala správna lokalita pre Slovakia Ring, ako sa identifikovala výnimočnosť značky KINEX pôsobiacej na svetových trhoch už 110 rokov. V každom z príbehov bola spomenutá niektorá z dôležitých zložiek strategického marketingu.

LTA - Margareta Fabianova


Čo som sa dozvedel?

Marketing nie je iba o propagácii alebo reklame. Ak sa má robiť skutočne dobre, tak je dôležité poznať stratégiu firmy, poznať zákazníka a samozrejme poznať dlhodobé firemné ciele. Inak sa totiž značka buduje pre prípravu na predaj a inak pre jej dlhodobý rozvoj.

V rámci debaty o tvorbe vzťahu ku značke sme sa dozvedeli, že Love brand sa dá urobiť aj zo značky traktorov, alebo dokonca aj z kancelárie exekútora. Stačí len správne vedieť čo poskytujem, prečo to robím a najmä pre koho.

Každý marketér by mal hľadať inšpirácie všade naokolo – vnímať najnovšie technológie a trendy, hľadať inšpirácie vo filmoch z budúcnosti, pozerať sa na to ako fungujú mladí ľudia, aké majú záujmy.


Úloha marketéra vo firme

V tradičných firmách je marketér vykonávateľom propagačných činností podľa zadania od vedenia. Podľa Grétky by dobrý marketér mal byť dôležitým partnerom vedenia spoločnosti pre tvorbu celkového biznisu. Marketér je tiež zodpovedný za prípravu a realizáciu komunikácie značky alebo nového produktu smerom do vnútra firmy. Najmä u starších firiem to Grétka vníma ako dôležitú súčasť poslania marketéra – bez dobrého prijatia produktu vnútri firmy produkt nemôže byť úspešný. Každý by si mal klásť otázku – „Ako veľmi musím ľúbiť produkt, aby som ho vedel dobre predávať?“

Grétka sa vo viacerých projektoch cítila ako DRIVE manažér – človek, ktorý vysvetľuje zámery, posúva veci dopredu, riadi procesy, spája dôležitých ľudí a popritom používa sedliacky rozum.


Aký má dopad odvážna alebo kontroverzná reklama?

Odvážne reklamy bývajú veľmi úspešné – dokážu zaujať, upútať, značka sa vie vďaka tomu odlíšiť od konkurencie. Veľmi dobrým a známym príkladom je značka Benetton, ktorá už dlhé roky stavia na kontroverzii. V slovenskom priestore kontroverziu úspešne využívajú vodky Familia alebo Absolut.

Keď sa však kontroverznosť preženie do vulgárnej reklamy má to veľmi negatívny vplyv. Dobré meno značky vďaka takejto reklame získa dlhodobo zapamätateľnú škvrnu, ktorá sa bude ťažko naprávať. 

Ako využiť NLP v marketingu?

Grétka úspešne spolupracuje s mladou reklamnou agentúrou SAMO, ktorá sa snaží využívať najmodernejšie technológie na zistenie skutočných problémov a potrieb zákazníkov alebo odhalenie skutočných reakcií na navrhnuté produkty alebo propagačné materiály. Využívajú na to vyvinuté neuromarketingové zariadenia, ktoré umožňujú identifikovať nielen vedomé, ale aj nevedomé reakcie zákazníkov – podľa pohybu očí, podľa pohybu po predajni alebo neverbálnej komunikácie.

Výsledkom potom môže byť napr. overenie, či interiér traktora je skutočne dobrý pre traktoristu, ale či sa súčasne dizajnovo páči aj majiteľovi firmy, ktorý traktor bude kupovať. Alebo či nové rozloženie predajne je pre zákazníkov pochopiteľné a dokáže nájsť všetko čo potrebuje alebo iba bezcieľne blúdi pomedzi regále.

Čo na záver?

Grétka začínala stretnutie krásnym heslom – „Školy nie sú všetko – hlavne robte svoju prácu s láskou“. Takže milujte to, čo robíte – alebo ešte lepšie robte to, čo milujete – a úspechu sa nevyhnete J.

A neprestaňte snívať – tie najodvážnejšie veci sú často jednoduché.