Ľudia sú základom každej úspešnej firmy. O tom ako s nimi úspešne pracovať a ako ich rozvíjať aj v prostredí veľkej firmy sme sa rozprávali so Zuzanou Vinklerovou, ktorá vedie rezort Spolupracovník (tzv. HR) v dm drogerie markt na Slovensku. Čo je to rezort Spolupracovník? Ako funguje starostlivosť o zamestnancov v dm? Kto vyberá predavačky do predajní? Ako šíria medzi zamestnancami firemnú filozofiu? Niektoré body diskusie sme zachytili v dnešnom článku.

Vedúca rezortu Spolupracovník

V dm sa nestretnete s termínom ľudské zdroje či HR. Ľudia nie sú vnímaní ako zdroje, ktoré je potrebné čo naviac využiť. Každý zamestnanec je považovaný za rovnocenného spolupracovníka či spolutvorcu toho, čo tvorí podstatu slovenskej dm. Aj preto sa centrálnemu rezortu, ktorý podporuje vedúcich pri práci so svojimi tímami v dm nehovorí HR ale nesie názov rezort Spolupracovník.

— „Ľudí vnímame ako spolutvorcov toho, čo sa na Slovensku snažíme už takmer 25 rokov dosiahnuť.“

1/6 + 5/6 = 1

Zuzana vedie nielen tento rezort ale cez maticovú organizačnú štruktúru je zodpovedná aj za časť pobočiek slovenskej siete. Možno vás napadne otázka „prečo“. V dm je totiž každý zo šiestich vedúcich rezortov zodpovedný nielen za svoju oblasť (napr. IT, logistika a pod.), ale aj za prevádzku pobočiek. Dôvod je jednoduchý. Chcú aj takto zabezpečiť, aby vedenie nestratilo kontakt s pobočkami a aby centrálne rezorty nevymýšľali návrhy, ktoré by neprinášali zlepšenia pre zákazníkov. Zákazník je pri každom rozhodovaní na prvom mieste.

Na návštevy pobočiek chodievajú šéfovia rezortov každé štyri mesiace spolu - všetci šiesti. Na prvý pohľad sa to môže javiť neefektívne, ale Zuzana nám to hneď vysvetlila: „Samozrejme, chodíme na návštevy. Chodievame často všetci šiesti spoločne, aby sme sa zladili, hľadali sme spoločné riešenia a hlavne aby sme nemiatli pobočky - aby som ja nerobila rozhodnutie, ktoré sa dotknú len mojich pobočiek.“

Príležitosť pre každého

Jednou z čŕt základnej filozofie zakladateľov dm je dôvera v ľudí a v ich schopnosti. Dôvera dať ľuďom príležitosť a možnosť robiť veci po svojom v rozsahu dohodnutých zásad a zároveň niesť zodpovednosť za svoje rozhodnutia. Zuzana spomínala príklad kedy a ako sa z predavačky postupne stala vedúca projektového tímu priamo na bratislavskej centrále.

„Nemáme skupinu ľudí, ktorú by sme mali ako tzv. talent pool. Nemyslím, že je to správne. Správne mi príde, aby mal šancu každý, keď vznikne príležitosť. Aby ju nemali len vybraní ľudia, ale naozaj všetci. Tento prístup je rovnaký naprieč všetkými rezortmi.“

Kto vyberá predavačky

Predavačky vyberá vedúca pobočky. Vedúca pobočky a tím na filiálke najlepšie vedia, koho potrebujú a kto im zapadne či nezapadne do tímu.

„Ak mám potrebu obmedzovať či kontrolovať zamestnanca, urobila som zrejme ja pri výbere zlé rozhodnutie.“

Celá diskusia sa niesla v duchu jasných otázok a jasných odpovedí. Otázok bolo mnoho a občas sme sa dostali aj „do dm kuchyne“ konkrétnych rozhodnutí či projektov.

Ďakujeme a tešíme sa o mesiac na diskusiu s Mírom Vlachom o tom ako úspešne riadiť projekty.